lördag, januari 17, 2009

Mycket att lära om inspirerande skyltfönster

Ulf Modén är visual merchandiser på NK i Stockholm. Han är ansvarig för skyltning i skyltfönster och för dekorationer inne i varuhuset. Ulf har arbetat på NK i sexton år. Tidigare var han anställd på H&M som dekoratör. Hans jobb är att presentera butikens varor i skyltfönstret. Det är oxå han som ansvarar över NK:s fantastiskt fantasifulla julskyltning.

Så vad tycker han om optikernas skyltning?
- Det ser helt enkelt inte genomtänkt ut. Ofta är det stora fönster och man ser rakt in i butiken. Då ser man genom glasögonen i skylten in på en massa andra glasögon som hänger där. Det ger ett oklart & rörigt intryck. Glasögon är en alldeles för liten produkt i ett stort skyltfönster för att fånga blicken. Det kan oxå se alldeles för kliniskt ut.

Ulf Modéns tips: våga använda dig mer av fonder som fångar upp blicken.
Våga ta ut svängarna mer!

ur Optik magasin, redaktionsansv. Mats Almegård

För vår del har det varit svårt att skylta eftersom vi inte har ngt skyltfönster alls! Ja, Skrapans butiker har tyvärr inte tillgång till skyltfönster. (Här kan man verkligen ställa frågan till Skrapans arkitekt: ...och hur tänkte du där??!). Två stora sportbutiker upptar Skrapans stora fasadfönster och där kan man snacka om att se rakt in i butiken som mildt sagt ger ett rörigt intryck!

Dekkos uppdrag på inspirerande fönsterskyltning














Paus Ljud & Bild fantasifulla skyltning!







Inga kommentarer: